Luolasukellusta: Lot, France 9/2006
Teksti Ari Pohjanmaa, kuvat Ari Pohjanmaa/Risto Kinnunen
Cave diving in Lot area 9/2006. You can find a few paragraphs of English,  just look for them.
Takaisin/Back

Matka

Lähdimme pe iltana ja palasimme ma aamuna.  Täysiä sukelluspäiviä oli 5. Ajokilometrejä tuli n. 4000.

Suoritimme siirtymän Ranskaan Tallink Superfastilla Hangosta Rostockiin ja ajamalla yötä myöten perille. Öistä ajoa seurannut päivä meni punaiselle ristille. Tallink ei olisi kiinnostanut sillä se on "kusettanut poroa" jo kertaalleen tänä kesänä, mutta Finnlinesin laiva oli valitettavasti jo täynnä. Ruotsin tai varsinkin Via Baltican  kautta ajo on tolkuttoman raskasta eikä kiinnostanut.

Paluu sujui huomattavasti mukavammin hieman lyhyemmällä
autolla päiväsaikaan ajolla Travemündeen ja sieltä Sompaan Finnstarilla. Satamassa piti olla Finnmaid mutta siellä odottikin Finnstar... Vaikka Finnlinesin uusien Italian ihmeiden (Finncantieri 2006) lastaus- ja lähtöajat eri vuorokausien puolilla oli vahvasti tiedostettu, olin onnistuneet varaamaan väärän, edellisen lähdön. Ehdimme check-in jonossa tuskailla että selviämmekö rahanmenolla vai tuleeko tästä vielä Ruotsin läpiajo (1500 km jo takana...). Check-in selvitti ongelman hetkessä asiakkaan eduksi: mahduimme kyytiin ja vielä ilman lisäkustannusta. Tämä on asiakaspalvelua! Laiva oli hyvä, henkilökunta ammattitaitoista ja mukavaa sekä ruoka erinomaista.
Travemünde Risto puhui koko viikon (sekä paluumatkan) saksalaisesta bratwurstista. Sen löytäminen oli lähes ongelmallista koska Travemünden rantaravintolat ovat lähinnä kalapaikkoja...
Reissussa käytettiin navigointiin mm. Antilta A:lta, Teppo L:ltä ja Jukka Ö:ltä saatuja vinkkejä, karttoja, oppaita ja piirroksia, kiitos!  Matkareittinä käytettiin ViaMichelinin suosittelemaa (Bremen, Düsseldorf, Pariisi, Orleans). Garmin 320C autonavigaattori helpotti huomattavasti suunnistusta.  Sokeasti siihen ei voinut luottaa;  joitain kertoja kersantti Karoliina käski metsäautotien tasoiselle kärrypolulle, joskus se ohjasi kokonaan pois omalta kartaltaan... Käsi-GPS Garmin 12XL oli myöskin tarpeellinen laite satunnaiseen maastokäyttöön sekä koordinaattimuunnoksiin. 

Sukelluskeskus, majoitus,  ruoka...

Cave Diving Centre Lot
Thanks Lynne! It was really nice to enjoy your hospitality! 

CDCLot (Cave Diving Centre Lot)
http://www.cdclot.com/ on englantilaispariskunta Lynnen ja Daven pitämä alueen sukelluskeskus Pont de Rhodesin kylässä N20 tien varressa. Palvelut kattavat tällä hetkellä majoituksen, varusteiden säilytystilat, kaasut (paineilma, O2, Ar, He) sekä haluttaessa kolme ateriaa päivässä. On varsin helppo tulla valmiiseen pöytään sukelluksen päälle. Söimme illallisen Lynnellä päivittäin - ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi.  Majoitusvaihtoehdot olivat talo (2-3 kpl) lähikylissä tai asuntovaunut viereisellä leirintäalueella. Kaasutarpeet on syytä kertoa etukäteen mikäli kaasuja tarvitaan merkittäviä määriä. Kaasujen miksaukset on syytä varautua tekemään itse; aiemmin kaikesta teknisestä toiminnasta vastannut sukeltaja ei ole enää mukana firmassa.

Lynnen ja Daven talo Sukelluskeskus CDCLot, jonka edessä on kompura ja läjä vaihtoon menossa olevia kaasupulloja. Parkkipaikka jää kuvasta vasemmalle. Tie on N20.
Majoitus
Talo johon Lynne majoitti meidät oli n. 10 min matkan päässä CDCLotista. Vuodevaatteet ja pyyhkeet sisältyivät hintaan. Talossa on kolme makuuhuonetta ja 7 vuodetta. Varustus oli kattava: sähkölämmitys, iso autotalli varusteille, pesukone, ulkouima-allas aurinkotuoleineen, täydellinen astiasto, englantilaiset satelliittikanavat....

Mukava eläkeläisnaapuri
toi lähes päivittäin etelän hedelmiä "figejä" ja persikoita puutarhastaan kun niitä oli enemmän kuin hän jaksoi syödä.  Annoimme vastalahjaksi käytettyä limeä puutarhan lannoitteeksi.  Kaveri puhui jonkin verran englantia, snorklaa ja on käynyt joskus Suomessakin.

Kaupoista ehkä parhaat aukioloajat olivat E.Leclercillä Gramatissa http://www.e-leclerc.com/gramat/default.asp
Myös muista kylistä (
esim. Gourdon, Rocamadour, Figeac) löytyy kauppoja.  Kauppojen ja ravintoloiden aukioloajat poikkeavat suomalaisista ja ne saattavat olla vaikeaselkoisia; esim. pizzerian aukioloajat: "aukeaa puolelta päivin sekä klo 19".  Sulkeutumisaikoja ei ilmoitettu...

Luolat

Luoliin ei ole syytä mennä omin nokin ilman asianmukaista koulutusta ja varusteita. Vedenalaiset luolat ovat poikkeuksetta hengenvaarallisia ja niihin meno vaatii asianmukaisen koulutuksen. Maanomistajia on kunnioitettava ja pyydettävä tarvittaessa tapauskohtaisesti lupa kulkemiseen. Luolat sijaitsevat aina jonkun yksityishenkilön tai yhteisön mailla; ärtyneen maanomistajan on helppoa estää luolan tai kaivoksen käyttö niin halutessaan. Suomeksi koulutusta voi kysellä Peik Joutsenelta http://www.puolisukeltaja.com/ ja Klaus Berghemiltä, klaus piste berghem(at)pp piste inet piste fi.

Tuntui että olimme yhtä paljon turisteja kuin sukeltajiakin, siinä määrin tunnettuja ja käytyjä kohteet ovat. (Sukellusmassaturismia, melkein kuin Punaisella merellä;-))?

Source de Landenouse

"Bonsuur.  Nus somms plonžöös finlandees ki vulee plonžee daan la grott. Se sava?" (Päivää. Olemme suomalaisia sukeltajia jotka haluavat sukeltaa luolassa. Onko se ok?)

Tässä puretaan ja lastataan auto. Lot pilkottaa  taustalla. Parkkipaikka löytyy hieman kuvassa olevan kuorma-auton jälkeen ja oikealle radan yli 30m. Kuvan paikkaan autoa ei ole syytä jättää, sillä se estää  maanomistajan kulun  traktorilla pellolleen (ramppi auton keulan edessä). 2006 kesällä sukeltajat ovat sekä tukkineet rampin useasti että käyttäneet peltoa parkki- ja kääntöpaikkana liiskaten viljelykasvit. Tällainen sikailu johtaa helposti luolan sulkemiseen. Kesällä ramppi oli saanut kertaalleen sulkuteipin eteensä maanviljelijän verenpaineen nousun myötä. Erityisesti näistä tapahtumista  tietoisina laitoimme auton ensin parkkiin radan taakse ja kävimme kysymässä viljelijältä (talo 30m luolasta) sopisiko sukeltaa. Tarvittava fraasi suomenmurteiseksi ranskaksi yllä. Isäntä oli ystävällinen ja tyytyväinen kun tulimme kysymään ja ymmärsimme parkkeerausasian ja antoi "kaikin mokomin" luvan sukeltaa. Annoimme hölskyvän lahjan jota hän ei olisi mitenkään voinut ottanut vastaan, mutta sinnikkyytemme voitti hänen kohteliaisuutensa...  Päätimme kaupassa pullon valintaa tehdessämme suhteuttaa lahjan arvon Ojamon kävijämaksuun, de facto sukelluskustannukseen. Harmitti vain ettemme olleet varanneet Suomesta matkaan lakkalikööriä tms. eksoottista Suomen tuliaista.
Landenousen purku/lastauspaikka


Landenouse: This is the spot NOT to park your car. Just load or unload your car and move it away. There is a roomy parking space right after the truck in the picture 30m right, across the railway. Summer 2006 divers had multiple times blocked  the landowner's access to the field, and worse; some of them also parked and turner their cars on the cultivation area smashing  plants. That kind of low IQ morons will make end of access to caves for all cavers.  If you think you are big diver doing big dives sure you can walk 200m
without carrying any gear!

We did go and talk to the landowner before doing anything else; he is nice person and happily granted access for us - as we did ask for it, and did take his parking advice.  You'll just have to use a few easy French words. 

Landenouse
Polku kaivolle vaatii varovaista liikkumista, tai edessä voi olla metrien pudotus. Luola alkaa kaivon pohjasta. Vesi oli kuulemma nyt poikkeuksellisen kirkasta, viz. 10m ja ehkä vähän ylikin.  Hieno luola. Varustukseen on hyvä kuulua parin juoksupyörän muodostama talja ja riittävästi köyttä. Stageja laskiessa on hyvä varoa tipauttamasta niitä luolaan saakka; kaivon pohjassa sivuilla on tasot joille laskun pitäisi onnistua. Laitteen nosto onnistui kätevästi siten että toinen avitti ylhäältä köydellä kun toinen nousi tikkaita laite selässään.  Landenouse vaati nyt käydyistä luolista eniten aikaa pintatoimintaan.


RS2

RS2
Garminiin asetetut RS2:n koordinaatit ohjasivat suoraan luolan yläpuolelle, Saint de la Mouninen näköalapaikalle, josta kuva. Vaikka olimme aivan kohdalla, jouduimme kuitenkin kiertämään joen toiselle puolelle sillä alas oli n. 300m ja köytemme loppuivat jo ennen puoliväliä, eikä varusteita saatu laskettua luolan suulle saakka.

Kuvan reittiä (oliko Jukan ehdotus?) käyttäen ei tarvitse ajaa pihan läpi, mistä Andrew Wardin "Underwater Guide to the Lot & Dordogne" ohjaa. Antin piirros esitti haulikkomiehen pihassa; epäilen että kiertoreitti voi olla parempi pitkällä tähtäimellä.

RS2: Using the route in picture you avoid driving through a courtyard; we had heard a guess from Antti that they might not like through trafic...
RS2
Autolla pääsi rantaan, mutta loppupätkä oli kuoppainen. Oppaassa esitettiin parkkeerausta edelliselle pienelle aukealle; onkohan joku saanut nootin ranta-aukealle parkkeerauksesta?  Sitten uintia 50m kahden saaren väliin, joista toinen näkyy kuvassa.
Sukellus saarten välistä...
Saarten välistä, vedenalaisen kiven päältä sukellus sameaan Lot-jokeen.  Pintaveden 0,5m näkyvyys  avautui 10m näkyvyydeksi luolasta purkautuvassa vedessä. Tännekin meitä opastettiin menemään heti erityisen hyvän näkyvyyden takia. Ressel 2 sisältää Resselin luolamuodot  pienoiskoossa, siitä nimi, vaikka Resseliin on jonkin verran matkaa.  Hieno luola, joskaan ei paikallisittain erityisen mittava.

Emergence du Ressel
Ressel tie
Tässä on tien levennys jolle Resselissä parkkeerataan. Jostain syystä emme törmänneet koko viikkona moneenkaan sukeltajaan; olimme yleensä yksin kohteilla. Alas menee kaksi polkua. Jukka neuvoi järkevän ja kauniin ajoreitin: D802 - D14 - D40 - D653 - D13.
Ressel ranta
Célén rannassa varusteet laitettiin kasaan.  Sitten uintia/vedessä kävelyä ylävirtaan 50m.  Luolan suulle meni jokin tutkimusletku. Tänne suunnitellaan vedenottamoa joka toteutuessaan ilmeisesti lopettaisi luolan käytön.

Alkuun näkyvyys oli 3-5m mutta parani syvemmällä lukemiin 15m; lievää maitomaista sumua.  Syvempi osa oli todella komeaa tunnelia.  Ei ole aiheetta monen suosikkikohde.

Fontaine de St. George
Fontaine de St George
St. Georgesissa näkyvyys ei tällä kertaa ollut samaa luokkaa kuin muissa kohteissamme; vain 2 - 5m, sisäänkäynnin lähellä vähän enemmän. Luolassa on 70m korkea ilmatila. Todella hieno luola tämäkin, olisi vain saanut olla parempi näkyvyys. Puro lähtee oikealle kohti siltaa.

Alla: Autot laitetaan parkkiin kuvan sillan toisella puolen olevien roskisten luo. Tämän kohteen uusi maanomistaja suhtautuu kuulemma negatiivisesti sukeltajiin. Emme kuitenkaan tavanneet ketään. Kysymys ei ole ilmeisesti kuitenkaan sukeltajien aiheuttamasta häiriöstä vaan mahdollisten pelastustoimien kunnalle aiheuttamista kustannuksista, tai ehkä amerikkalaistyylisien vahingonkorvausvaatimuksien pelosta??? DANin vakuutuskortin esittely "no problem" selityksin saattanee pelastaa molempien osapuolten päivän? DAN maksaa onnettomuustapauksessa kaikki viulut jos annetaan DANin organisoida pelastus (ei siis soiteta viralliseen hätänumeroon, vaan DAN soittaa kaikki tarvittavat puhelut). Käsittääkseni puronpohja ja itse lampi eivät ole yksityisellä maalla, joten alittamalla silta joenpohjaa myöten ei astu ym. maanomistajan maille.
Fontaine de St. George
St. George: I heard the new landowner might have negative attitude to diving, not due to divers disturbing but maybe fearing liability issues, or rescue/recovery costs to small community??? We didn't see anybody this time. Showing a DAN insurance card could help with the issue? DAN should pay all expenses if they are allowed to organize the rescue/recovery.
 



Gouffre de Cabouy
Gouffre de Cabouy
Gouffre de Cabouy. Vedenottoputki taustalla.
Näkyvyys oli 5-10m, paikalla olleet saksalaiset väittivät (tietenkin) näkyvyyden olleen edellisenä päivänä 15m. Erittäin komea ellipsin muotoinen tunneli, joka kulkee melko suoraviivaisesti 980m Pomaysseniin, jatkuakseen eteenpäin taas 1km ja sitten 1,6km kuivaluolana.
Risteys Cabouylle mennessä Vasemmalle alas Cabouy. Auton takana kelvoton hiekkatie joka mm. ylitti puron sen pohjaa pitkin.

Gouffre de Pomayssen
Gouffre de Pomayssen
Pomayssen on Cabouysta 980m linea pitkin ja suunnilleen 800m linnuntietä.  Kuvassa heikosti näkyvistä portaista luola lähtee portaiden kulmassa 10m syvyyteen, jossa line yhtyy Cabouyn lineen T:nä.  Vasemmalle Pomayssen, oikealle Cabouy. Portaista puuttui lautoja; tänne tullessa voisi käydä rautakaupan kautta (esim. Gramat). Puolalaiset ruttasivat keväällä 2006 pakettiauton helman alas tullessaan; kapealla autolla pärjää paremmin...
http://www.stajniakleina.pl/stajnia/video.htm

Takaisin/Back